Biotopen
Wie - wat - wanneer
Groep: 7-8
Tijdsduur: 60 minuten
Seizoen: lente/zomer/(begin) herfst
Wat heb je nodig?
- Werkblad biotopen (download hier)
- Touw
- Meetlint
- Papier, schrijf- en tekenmateriaal
- Thermometer
- Evt. fototoestel
Tips & links
Tip:
Zoek van te voren de biotopen uit en wijs ze aan de kinderen aan. Voorbeelden:
- Vijver
- Muurtje met (korst)mossen en spinnetjes
- Onder een boom/struik
- Grasveldje (met bloemen)
- Kruidentuin/ insectentuin
Links:
- Filmpje over biotopen en hun vogels: schooltv: landschappen en hun vogels
- Achtergrondinformatie voor leerkrachten: informatie biotopen
Deze opdracht printen!
Je kan deze opdracht direct printen en gebruiken!
Opdracht
Jullie gaan in kleine groepjes (4-6 kinderen) de biotopen op het schoolplein onderzoeken. Een biotoop is een gebied met een bepaald soort landschap (bos, duinen, rivier, heide), waar dieren en planten samenleven.
Elk groepje gaat een ander biotoop op het plein onderzoeken (aangewezen door de leerkracht).
- Zet je gebiedje 1 m bij 1 m (of groter) af met het touw.
- Verdeel de taken om het gebiedje te beschrijven (zie nummer 1 t/m 4).
- Ga aan de slag en vul het werkblad in.
- 1. Teken het gebiedje. Als je een fototoestel hebt, maak je ook een foto.
- 2. Beschrijf wat voor planten er staan (bomen, struiken, kruidachtige planten, wel of geen bloemen). Als je de namen weet, schrijf je die op. Zo niet, beschrijf of teken dan hoe de plant eruit ziet.
- 3. Beschrijf wat voor dieren je ziet. Kijk op de planten, in de grond en onder stenen. Zijn er ook dieren die er nu niet zijn, maar die je verwacht? (bijvoorbeeld een merel, een muis). Waarom verwacht je die? Zie je diersporen?
- 4. Beschrijf de leefomstandigheden: de ondergrond, zon/schaduw, beschutting, wind, vochtigheid (nat, vochtig, droog). Meet ook de temperatuur.
Nabespreking:
- Na een half uur komen de groepjes weer bij elkaar. Samen gaan jullie langs de biotopen, waar elk groepje een ‘rondleiding’ geeft in zijn eigen gebiedje. Wat zijn de verschillen tussen de biotopen?
- Bespreek samen de relaties tussen de verschillende organismen en de leefomgeving. Als het droog is in je gebiedje, zouden er dan dezelfde planten staan als het hier heel nat was?
Extra:
Maak van alle tekeningen en aantekeningen per gebiedje een werkstuk op een groot vel papier en hang alle ‘biotopen’ in de school.
Andere zoek opties
Heb je een kwartiertje over en zoek je een korte opdracht? Of wil je snel een spel of creatieve opdracht vinden? Zoek dan hier.