Ons-Groene-Schoolplein-Background

Waar is mijn ijsje gebleven?

Wie – wat – wanneer

Groep: 1-2 en 3-4

Tijdsduur: 15 minuten (uitvoer) tot 1 uur (wachttijd)

Seizoen: gehele jaar

Wat heb je nodig?

 In lente zomer/herfst:

  • 1 ijsblokje per kind
  • Stoepkrijt
  • Een schoolplein.
  • Variatie: schaduwplekken en zonnige plekken.


In winter:

  • Proefje 1: sneeuw, glas
  • Proefje 2: water, ijsblokjesvorm, vriezer, theedoek, hamer of steen (o.i.d.), glas, thermometer. Evt.: kookplaat, pan, (glas)plaat.

Tips & links

Links naar filmpjes (proefjes):


Veiligheidstip:

Proefje verdamping: voorzichtig met het water koken, laat de kinderen afstand houden en/of laat ze handschoenen dragen. Je kan de proef ook weglaten en de temperatuurtoename bekijken.

  • slide
  • slide

Opdracht

Lente/zomer/herfst: het smeltende ijsje

  • Zoek allemaal een eigen plekje op het schoolplein.
  • Je krijg van de juf een (koud!) ijsklontje én een stukje stoepkrijt.
  • Leg het ijsklontje op de grond. Teken er een mooi rondje omheen en zet er je naam bij.
  • Ga nu wat anders doen en kom later terug (half uur tot uur).
  • Wat is er met je ijsklontje gebeurd? Waar is het gebleven?
  • Voel met je hand op de plek van het ijsje en op de plek naast je rondje. Voel je verschil?


Variatie:

  • Zet de helft van de groep met het ijsblokje in de schaduw en de andere helft van de groep in de zon. Laat de kinderen bij elkaar kijken. Zien ze het verschil?
  • Geef elk kind 2 ijsklontjes. Leg 1 ijsje in de zon en 1 ijsje in de schaduw en bekijk weer het verschil.
  • Gebruik een klok om de tijd op te nemen van het verdampen van het ijsje.


Winter: waterproefjes

Bekijk de filmpjes en voer de proefjes uit!

Andere zoek opties

Heb je een kwartiertje over en zoek je een korte opdracht? Of wil je snel een spel of creatieve opdracht vinden? Zoek dan hier.

Groep

Tijd

Opdrachttype

Thema