Microklimaten
Wie – wat – wanneer
Groep: 7-8
Tijdsduur: 30 minuten
Seizoen: lente/zomer
Wat heb je nodig?
- Buitenthermometer
- Fototoestel of tekenmateriaal
- Pen en papier
- Evt. andere meetinstrumenten (zie tips)
Tips & links
Tip:
Bij het NME centrum zijn meestal verschillende meetinstrumenten te leen (o.a. een CO2 meter)
Opdracht
Je gaat onderzoek doen naar de microklimaten op het schoolplein.
- Bespreek met elkaar wat een klimaat is. Wat voor klimaat hebben we in Nederland?
- Wat is het verschil tussen het weer en het klimaat? (klimaat is de gemiddelde weertoestand over een periode van 30 jaar).
- Micro betekent ‘heel klein’. Wat is een microklimaat dan?
Onderzoek met een groepje 2 verschillende plekken op het schoolplein: een open ruimte op het plein en een plek onder een struik of boom. Bekijk de plekken goed en beschrijf op papier de omstandigheden:
- Temperatuur: meet de temperatuur vlak boven de grond. Houd of leg de thermometer 10 minuten op de goede plek voor je de temperatuur afleest.
- Zon/schaduw: ligt de plek veel in de zon of in de schaduw? Bekijk de plekken ’s ochtends, tussen de middag en aan het eind van de middag.
- Hoeveelheid licht (licht/donker)
- Wind: heeft de wind veel of weinig invloed op de plek? Waarom?
- (Lucht)vochtigheid: is dit een vochtige of droge plek? Hoe komt dat en hoe zie je dat?
- Wat voor planten staan er op de plek? Zouden die planten van zon houden? En hebben ze veel of weinig water nodig om te groeien?
- Wat is de invloed van de boom/struik (of andere bomen/struiken) op deze plek?
Maak een foto (of tekening) van elke plek en schrijf hieronder een verslag van je bevindingen. Wat zijn de verschillen in klimaat tussen de 2 plekken?
Andere zoek opties
Heb je een kwartiertje over en zoek je een korte opdracht? Of wil je snel een spel of creatieve opdracht vinden? Zoek dan hier.