Microklimaten
Wie – wat – wanneer
Groep: 7-8
Tijdsduur: 30 minuten
Seizoen: lente/zomer
Wat heb je nodig?
- Buitenthermometer
- Fototoestel of tekenmateriaal
- Pen en papier
- Evt. andere meetinstrumenten (zie tips)
Tips & links
Tip:
Bij het NME centrum zijn meestal verschillende meetinstrumenten te leen (o.a. een CO2 meter)
Deze opdracht printen!
Je kan deze opdracht direct printen en gebruiken!
Opdracht
Je gaat onderzoek doen naar de microklimaten op het schoolplein.
- Bespreek met elkaar wat een klimaat is. Wat voor klimaat hebben we in Nederland?
- Wat is het verschil tussen het weer en het klimaat? (klimaat is de gemiddelde weertoestand over een periode van 30 jaar).
- Micro betekent ‘heel klein’. Wat is een microklimaat dan?
Onderzoek met een groepje 2 verschillende plekken op het schoolplein: een open ruimte op het plein en een plek onder een struik of boom. Bekijk de plekken goed en beschrijf op papier de omstandigheden:
- Temperatuur: meet de temperatuur vlak boven de grond. Houd of leg de thermometer 10 minuten op de goede plek voor je de temperatuur afleest.
- Zon/schaduw: ligt de plek veel in de zon of in de schaduw? Bekijk de plekken ’s ochtends, tussen de middag en aan het eind van de middag.
- Hoeveelheid licht (licht/donker)
- Wind: heeft de wind veel of weinig invloed op de plek? Waarom?
- (Lucht)vochtigheid: is dit een vochtige of droge plek? Hoe komt dat en hoe zie je dat?
- Wat voor planten staan er op de plek? Zouden die planten van zon houden? En hebben ze veel of weinig water nodig om te groeien?
- Wat is de invloed van de boom/struik (of andere bomen/struiken) op deze plek?
Maak een foto (of tekening) van elke plek en schrijf hieronder een verslag van je bevindingen. Wat zijn de verschillen in klimaat tussen de 2 plekken?
Andere zoek opties
Heb je een kwartiertje over en zoek je een korte opdracht? Of wil je snel een spel of creatieve opdracht vinden? Zoek dan hier.