Ons-Groene-Schoolplein-Background

Vogelsnavels en poten

Wie – wat – wanneer

Groep: 5-6

Tijdsduur: 30 minuten

Seizoen: gehele jaar

Wat heb je nodig?

Tips & links

Veiligheidstip:

  • Leer de kinderen hoe ze moeten werken met een verrekijker


Links naar zoekkaarten:


Tip:
Doe ook de opdracht over het gedrag van vogels

  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide

Opdracht

Je gaat op zoek naar vogels rond de school. Je bekijkt hoe ze eruit zien en waarom ze er zo uitzien.

  • Vogelsnavels zien er niet altijd hetzelfde uit. Je kunt aan de snavels zien wat de vogels eten. Bekijk de snavels op het werkblad en verbindt ze met de juiste vogels.
  • Ook vogelpoten zien er verschillend uit. Maak het werkblad met vogelpoten.
  • Nu ga je naar buiten. Neem de werkbladen, een zoekkaart en een verrekijker mee.
  • Ga op zoek naar vogels rond de school. Loop rustig en stil, zodat je de vogels niet opschrikt.
  • Zie je een vogel? Bekijk de vogel door de verrekijker. Kijk goed hoe hij eruit ziet: hoe groot is hij, welke kleuren zie je? Wat is het voor vogel? (kijk op de zoekkaart als je het niet weet)
  • Kijk goed naar de snavel en de poten van de vogel. Wat voor snavel heeft hij: is het een insecteneter, een zadeneter of denk je dat hij iets anders eet (vis bijvoorbeeld)?

Andere zoek opties

Heb je een kwartiertje over en zoek je een korte opdracht? Of wil je snel een spel of creatieve opdracht vinden? Zoek dan hier.

Groep

Tijd

Opdrachttype

Thema